29/11/20

Nuevo Metzti Chikume dedicado a Villa el Rosario, Morazán, octubre 1980

 


Estamos en El Salvador en 1980. 

El año dónde Napoleón Duarte decreta el estado de sitio, Estados Unidos intensifica su apoyo militar al gobierno, las fuerzas paramilitares y militares aumentan la represión, es asesinado Monseñor Romero, las fuerzas armadas de El Salvador y de Honduras son las autoras de la matanza de más de 600 personas en Río Sumpul, o el año dónde se crea el Frente Farabundo Martí para la Liberación Nacional (FMLN) y este inicia una ofensiva general. 

Un año lleno de violencia y dolor, pero donde también existieron otras situaciones como la que relatamos en este segundo número de METZTI CHIKUME (Siete Lunas), un hecho de paz que ocurrió el octubre del 1980 en esta población del departamento de Morazán. 

Este segundo número del suplemento cultural de la Revista Náhuat quiere ser un espacio que brinda reconocimiento y dignificación a las víctimas, así como, a decenas de personas que lucharon por la vida, los derechos humanos y la paz. 

No hay reconciliación y democracia. sin verdad, memoria y justícia. 

En el marco de un operativo de las Fuerzas Armadas de El Salvador, y pese a la situación de violencia existente y la tajante orden de perpetrar una matanza de centenares de personas, se produjo un ejemplo de dignidad que cambió el destino del pueblo y salvó la vida de miles de personas.

En Villa El Rosario ganó la vida, la esperanza, el futuro... en el Mozote ganó la muerte, el odio, el dolor...

Se puede leer en https://www.huacalong.cat/revista-nahuatcast/

24/11/20

Concert de l'Ensamble LiberArte al XXII Fòrum d’Estudis sobre la Joventut a Lleida

Aquest mes de novembre esperàvem a les amigues de l'Ensamble LiberArte a Catalunya on teníem prevista una gira musical amb deu actuacions que s'acompanyaven d'una quinzena de reunions, conferències i tallers. Malauradament, la situació excepcional a Catalunya motivada per la pandèmia del COVID-19 ens ha fet ajornar aquesta gira al mes de maig de l'any 2021.

Tanmateix, hi ha dos concerts que es mantenen en format virtual i avui us volem convidar a assistir al primer d'ells que tindrà lloc el proper dijous 26 de novembre a les 18.30h en el marc del XXII Fòrum d’Estudis sobre la Joventut a Lleida amb el títol "Cocreació, drets i projectes de vida". 

Us hi esperem !!!

 

+ informació a la web del  XXII Fòrum d’Estudis sobre la Joventut

4/11/20

Entrevista a Daniela Galán


En el passat número 8 de Nàhuat, revista de solidaritat amb El Salvador dedicat a "Música per viure en llibertat i amb dignitat"  vam tenir el plaer de por entrevistar a Daniela Galán, jove música integrant de l'Ensamble LiberArte. Avui re cuperem aquesta entrevista i us convidem a llegir la nostra revista a aquest enllaç: https://www.huacalong.cat/revista-nahuat/

Tinc 21 anys, sóc del departament de Santa Ana. Estudio tècnica en vendes. Sóc mare soltera. El meu fill va néixer en un centre de reinserció mentre complia la meva condemna. Crec en Déu, en un ésser sobrenatural que ens regeix. La política és un tema amb el qual no estic familiaritzada, el nostre país està fet a força de mentides i no tinc molt a dir al respecte. 

Des de l’any 2018 sóc integrant de l’Ensamble LiberArte, és una cosa que mai m’hagués imaginat poder fer. La meva passió és tocar el violoncel, el vaig començar a aprendre en el centre de reinserció, i li dec la meva sortida del centre. Vull superar-me per ser una millor persona i una mare exemplar, que malgrat els seus errors va poder tirar endavant. El moment més important en la meva vida va ser estar dins del centre, ja que això em va marcar per tot el que em va tocar viure, ser mare, estar tancada i aprendre. Va ser una experiència dura però m’ha deixat molts aprenentatges, que actualment estic posant en pràctica per a no cometre els mateixos errors.

Pregunta:  Com era la teva vida abans de descobrir-te com a intèrpret de música, com artista?

Abans la música per a mi no tenia major significat, només l’escoltava perquè sí, perquè no havia tingut l’oportunitat de tocar cap instrument. No em cridava l’atenció. Va ser una sorpresa que m’interessés el violoncel, la música clàssica no era una cosa del meu interès. Vaig enamorar-me de la música, vull continuar el meu aprenentatge, augmentar els coneixements que ja tinc. No creia que podia ser una violoncel·lista, em sento orgullosa d’això.

Què ha significat la música, què representa el violoncel en la teva vida, com t’ha canviat?

Per a mi la música representa llibertat, vaig conèixer el violoncel en circumstàncies desagradables. En el temps que vaig estar en el centre, la música era una fugida, poder desfogar-me i distreure’m. Per la qual cosa, li vaig anar prenent afecte i amor a l’instrument. Representa un bonic recordatori de tot el que vaig viure abans de conèixer-lo.

Si fossis ministra de joventut d’El Salvador i tinguessis el poder de canviar algunes coses, quines serien les teves primeres decisions?

Doncs mai m’he imaginat com ministra de la joventut, però ajudaria a que els joves no cometin errors dels que després es puguin penedir. Els ajudaria a ressaltar i descobrir el seu potencial ja sigui amb la música com amb l’art en general, perquè l’art et fa lliure. Que en lloc de prend re dolentes o perilloses decisions, trobin el seu potencial en els llocs més pobres, ja que hi ha oportunitats, però no tots es poden beneficiar. En llocs on el govern no pot entrar perquè són coneguts com llocs de risc o perillosos, jo em ficaria en aquests barris per donar suport als que no tenen accés al que jo sí vaig tenir.

Quins plans de futur tens ? Quins són els teus somnis?

Ser una millor persona cada dia, una professional en vendes, seguir estudiant i aconseguir una bona feina. Els meus somnis potser estan molt lligats a la meva realitat, vull ajudar a persones que han viscut el mateix que jo. Ser una mare “10” i ser capaç d’aprendre sempre de tot, el bo i el dolent que em passa. Vull que la meva família se senti orgullosa de mi, a l’igual que el meu fill. 

A més, demostrar-li a totes les persones que van dubtar de mi o em van donar l’esquena que sí que es pot. Que si jo vaig poder els altres també ho poden fer. Vull que aquestes persones segueixin creient en la joventut i en el potencial que tenim sense importar els errors que haguem comès. Ser una violoncel·lista professional, conèixer molts llocs amb la música i aconseguir que les persones creguin en la reinserció.