29/9/25

La Fundació Segundo Montes, el Comitè Òscar Romero de Terrassa i Huacal units per les dones de Morazán


La Fundació Segundo Montes, el Comitè Òscar Romero de Terrassa i Huacal amb el suport de l’Ajuntament de Terrassa impulsarem durant els anys 2025 i 2026 el projecte Fomentant l’empoderament econòmic de les dones del nord de Morazán (El Salvador) on mitjançant capacitacions de líderesses de 15 grups d’estalvi i crèdit comunitari d’aquesta zona rural s’espera donar suport a 375 dones enfortint i consolidant els seus grups d’estalvi i d’economia solidària als districtes de San Fernando, Jocoaitque, Meanguera, Joateca i Arambala. 

El projecte introdueix la democràcia en l’economia, en la gestió dels recursos i en la generació d’emprenedoria o altres iniciatives econòmiques com el grups d’estalvi, en comptes del model organitzatiu jeràrquic en què unes quantes persones controlen, gestionen i decideixen sobre els recursos, el patrimoni, la informació i el futur de la majoria 

Així, es treballarà per recuperar la funció originària de l’economia posant-la al servei de les dones per gestionar els recursos equitativament i explotar-los de manera sostenible, afavorint els espais d’autocura, cooperació i treball comunitari.

Amb el suport de


21/9/25

Arriba el número 26 de la Revista Nàhuat dedicat a Roque Dalton

 

Ariba un nou número de la Revista Nàhuat i volem presentar-la a través de la seva editorial:

" Poques vegades és més emotiva la redacció de l’editorial de la Revista Nàhuat que aquesta. Ja són més de cinc anys tractant, reflexionant conjuntament i informant de desenes de temes de la actualitat i la història del “Pulgarcito” i per extensió de la resta d’Amèrica Central. I com coneixeu totes les persones que ens seguiu, considerem imprescindible trencar tots els silencis, donar veu i comprometre’s amb la memòria com a eina per dignificar totes aquelles persones que van lluitar per la llibertat i per fer un món millor. I per això, creiem que la memòria històrica necessita dignitat.

El poeta no necessita cap presentació. Revolucionari, periodista, escriptor, assagista, poeta, guerriller, irònic, brillant, crític, antidogmàtic, intel·ligent, agut, incisiu, salvadorenc, etern...

 Cuando sepas que he muerto no pronuncies mi nombre
porque se detendrá la muerte y el reposo.

Tu voz, que es la campana de los cinco sentidos,
sería el tenue faro buscado por mi niebla.

Cuando sepas que he muerto di sílabas extrañas.
Pronuncia flor, abeja, lágrima, pan, tormenta.

No dejes que tus labios hallen mis once letras.
Tengo sueño, he amado, he ganado el silencio.

No pronuncies mi nombre cuando sepas que he muerto
desde la oscura tierra vendría por tu voz.

No pronuncies mi nombre, no pronuncies mi nombre,
Cuando sepas que he muerto no pronuncies mi nombre.


Aquest maig, el revolucionari hauria fet 90 anys, però en fa 50 que en un altre maig van acabar amb ell… La memòria necessita dignitat, per això, per respecte, per amor, per honradesa, des de la revista Nàhuat ens sumem als milers de persones que porten dècades exigint la veritat a JOAQUIN VILLALOBOS:

 ON SÓN LES RESTES DE ROQUE DALTON I ARMANDO ARTEAGA?"

 Com sempre, podeu llegir aquest número a la web de Huacal:

 
I recordeu que fins el 25 de setembre encara podeu visitar l'exposició "Salarrué, el legado" a Badia del Vallès: https://huacal.blogspot.com/2025/09/exposicio-salarrue-el-legado-badia-del.html

17/9/25

Aprendiendo de Salarrué en Badia del Vallès


 "Cuando Salarrué se iba caminando a su trabajo en el diario Patria, se entretenía en el camino por quedarse platicando con los niños que iba encontrando. Aquellos niños con los que hablaba Salarrué eran de La Candelaria, El Calvario y La Vega, los barrios periféricos semi urbanos de San Salvador, barrios populares con graves carencias de todo tipo donde los niños también salían a trabajar como ayudantes en los mercados y las ventas callejeras; algunos mayorcitos iban siendo aceptados como aprendices en talleres de zapatería, talabartería o carpintería. Algunos, no todos, iban a la escuela. 

Pero Salarrué, en vez de contarle cuentos a los niños, hizo todo lo contrario: le pidió a ellos que le contaran un cuento...."

 

 Y así con anécdotas, historias,  recuerdos y mucha cultura salvadoreña conocimos ayer en la Biblioteca Vicente Aleixandre de Badia del Vallès un poco más de la vida y la obra del gran Salarrué de la mano del profesor Carlos Cañas Dinarte y de las interesantes preguntas del público asistente...

Y recordar que hasta el 25 de septiembre aún se puede visitar la exposición "Salarrué, el legado" a la Biblioteca Vicente Aleixandre... os esperamos !!! 

 

 

Amb el suport de


 

11/9/25

El 16 de setembre parlem de Salarrué a Badia del Vallès

 


 Des del 5 de setembre i fins el 25 del mateix mes podem gaudir l'exposició "Salarrué, el legado" a la Biblioteca Vicente Aleixandre  (Av. de la Mediterrània, s/n) de Badia del Vallès dedicada a una de les veus fonamentals de la literatura hispanoamericana per la seva concisió i força en la recreació de la realitat del seu poble. 

 La seva identificació amb el món del pagès salvadorenc i les seves exploracions en els assumptes esotèrics orientals i de ciència-ficció han portat a valorar-lo com un dels iniciadors de la nova narrativa llatinoamericana i com destacat exponent de la cultura del seu país. Els seus Cuentos de Barro (1933), relats d’extrema brevetat, van contribuir a forjar l’estètica del conte hispanoamericà.

El proper 16 de setembre a les 18h acompanyarem l'exposició amb una conferència sobre la figura de Salarrué de la mà de l'escriptor i historidor salvadorenc Carlos Cañas Dinarte.

Amb el suport de


4/9/25

Exposició "Salarrué, el legado" a Badia del Vallès

 

 A partir d'aquest 5 de setembre i fins el 25 del mateix mes es podrà visitar l'exposició "Salarrué, el legado" a la Biblioteca Vicente Aleixandre  (Av. de la Mediterrània, s/n) de Badia del Vallès dedicada a una de les veus fonamentals de la literatura hispanoamericana per la seva concisió i força en la recreació de la realitat del seu poble. 

 La seva identificació amb el món del pagès salvadorenc i les seves exploracions en els assumptes esotèrics orientals i de ciència-ficció han portat a valorar-lo com un dels iniciadors de la nova narrativa llatinoamericana i com destacat exponent de la cultura del seu país. Els seus Cuentos de Barro (1933), relats d’extrema brevetat, van contribuir a forjar l’estètica del conte hispanoamericà.

El proper 16 de setembre a les 18h acompanyarem l'exposició amb una conferència sobre la figura de Salarrué de la mà de l'escriptor i historidor salvadorenc Carlos Cañas Dinarte

Amb el suport de


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...